You are here:خانه»گروه مدیران رستوران

-> عوامل موفقیت در رستوران داری

تعریف موفقیت در حرفه رستوران داری چندان ساده نیست. زیرا موفقیت از نظر افراد مختلف تعاریف متفاوتی دارد. عده ای آن را در داشتن یک زندگی مرفه می دانند و از نظر عده ای حرفه موفق به معنای گسترش دادن کار، خریداری کردن سهام بیشتر،کارمندان بیشتر و ... است.اما علی رغم برداشت های شخصی از موفقیت، اصول پایه در حرفه رستوران داری هرگز تغییر نمی کنند. در اینجا به ۲۰ عامل اصلی موفقیت در این حرفه اشاره می کنیم:

۱) یک تعریف جامع از رستورانتان داشته باشید. آیا می توانید به وضوح اعلام کنید که رستوران شما چه محیط،چه نوع غذا و چه نوع سرویسی به مشتریان خود ارائه می کند؟ اگر نتوانید این کار را انجام دهید، نمی دانید چه نوع رستورانی دارید و طبعا مشتریان شما هم اشخاصی خواهند بود که نمی دانند چه می خواهند و البته تعداد این افراد زیاد نیست!

۲) تیپ مراجعین خود را بشناسید و بدانید از کجا می آیند، آیا مشتری گذری هستند یا ثابت؟ آیا مشتریان ثابت شما رو به افزایش هستند؟ از نظر تجاری محل رستوران شما چگونه است؟

۳) محل رستوران صرف نظر از اینکه چه نوع مشتریانی دارد، باید قابل دسترسی باشد.

۴) درارائه نوع سرویس و محصولات خود خلاق باشید و ببینید که چه عواملی موجب شاخص شدن رستوران شما خواهند شد.

۵) برای خدمات خود ارزش کافی قائل شوید.مشتریان رستوران در حال حاضر بسیار مجرب تر و پرتوقع تر از سابق هستند. امکان انتخاب های متعدد و ارائه خدمات به بهترین وجه موجب می شود تا مشتری با رضایت تمام قیمت پیشنهادی را بپذیرند.

۶) بازاریابی هدفمند داشته باشید. مطمئن شوید که بازاریابی شما بر اساس نوع منطقه تجاری، خصوصیات اجتماعی وسنی مشتریان و عادات خرید کردن آنها باشد. راههایی برای اندازه گیری میزان موفقیت هر برنامه بازایابی خود پیدا کنید.

۷) کیفیت مناسب غذا را فراموش نکنید. میزان موفقیت شما با آخرین غذایی که سرو کرده اید سنجیده می شود.

۸) کیفیت مناسب سرویس دهی هم مانند مورد قبل با نظر آخرین مشتری شما سنجیده می شود.آیا در محیط کارتان مدام در حال صحبت در باره سرویس دهی مناسب هستید یا کارکنان شما به خوبی با معنای آن آشنا هستند و با آن زندگی می کنند؟

۹) اجرای بی نقص بسیار مهم است. آیا تمام مواردی که شما برای موفقیت در کارتان در نظر گرفته اید، هر لحظه و هر ساعت روز در حال اجرا است؟ آیا برای اطمینان مدام کل سیستم را بازبینی می کنید؟

۱۰) سعی کنید مشتریان خود را بشناسید و تا حد امکان خصوصیات اجتماعی، خواسته ها و ترجیحات آنها را در نظر داشته باشید.

۱۱) از مشتریان خود نظر خواهی کنید و در از بین بردن نکات منفی و قدرت بخشیدن به نکات مثبت بکوشید.

۱۲) کارکنان خود را از بین افراد مجرب انتخاب کنید و مطمئن شوید که می توانند تا حد امکان مشکلات پیش بینی نشده را حل کنند و به خواسته های مشتریان پاسخ دهند.

۱۳) یک فرمول اقتصادی و واقع گرایانه داشته باشید. آیا درآمد رستوران شما آنقدر کافی ست تا بتوانید قیمتهای خود را به مدت کافی ثابت نگه دارید و پس از پرداخت مخارج، انتظارات مادی خودتان هم برآورده شوند؟

۱۴) صورت غذا باید با توجه به مناسب ترین میزان سود خالص تنظیم و طراحی شود.آیا صورت غذای شما طوری طراحی شده است تا مشتریان را به سمت انتخاب غذاهای گرانتر سوق دهد؟

۱۵) مواد غذایی و ملزومات خود را از بازار و به طور کلی خریداری کنید تا ارزانتر و سریع تر انجام شود.

۱۶) کار متناسب با تقاضا انجام شود.برای موفق شدن شما به نیروی کار کامل اولیه نیاز دارید و باید برای آن هزینه ثابتی در نظر بگیرید.اگر بخواهید از درآمدتان برای پرداخت هزینه هایی که به دلیل برنامه ریزی غلط در استخدام نیروی کار بو وجود آمده اند استفاده کنید، آن را به هدر داده اید. در صورت لزوم در ساعات شلوغ یا مناسبتها از نیروی کار ساعتی استفاده کنید.

۱۷) سرمایه سازی موثر چیست؟ دوره زندگی یک رستوران معمولا ۵ سال است. در سال اول شما کار را ایجاد می کنید.در سال دوم و سوم شما کار خود را روی یک روال مناسب اجرا می کنید و در سال چهارم و پنجم شما به حد اکثر درآمد دست می یابید. پس از آن باید از خلاقیت خود استفاده کنید تا برای مشتریان خود عامل هیجان انگیزی در رستوران خود به وجود آورید. به خاطر داشته باشید که در سال اول سرمایه کافی برای پیش بردن کار به مدت حداقل ۶ ماه در اختیار داشته باشید.

۱۸) اهمیت تجربه را فراموش نکنید. ورود به حرفه رستوران داری نسبتا ساده است.یک قرارداد اجاره تنظیم می کنید، مقداری مواد غذایی می خرید و تعدادی کارمند استخدام می کنبد. آنچه بعد از این پیش می آید متآثر موفقیت یا شکست این کار است. آنچه نمی دانید، می تواند برایتان بسیار مشکل آفرین باشد.اگر در این کار تجربه ندارید،آن را از طریق شرکت در کلاس ها یا با کار زیر نظر یک متخصص مورد اطمینان به دست آورید.

۱۹) در کار نظارت و مدیریت باید با کار درگیر شوید.شما نمی توانید با نشستن در یک دفتر کار دیگر،یک رستوران را اداره کنید. شما باید حضور داشته باشید،درگیر کار شوید و رهبری کنید. مالکیت بدون حضور مفید با شکست مواجه خواهد شد.

۲۰) برخورد جذاب داشته باشید. هیچ کس به غذا خوردن در یک رستوران خالی علاقه ای ندارد.شما و کارکنانتان باید آن قدر خوش خلق و جذاب باشید تا بتوانید با ایجاد حس مثبت مشتریان خود را حفظ کنید. هرچند که هیچ کس نمی تواند موفقیت شما را در حرفه رستوران داری تضمین کند، اما با به کار بردن این نکات قدم های بزرگی به سوی موفقیت برخواهید داشت.