You are here:خانه»گروه مدیران رستوران

-> یک رستوران چگونه پروانه کسب دریافت می کند؟

گفتگو با رئیس اتحادیه صنف رستوران داران
یکی از پرطرفدارترین اماکنی که توجه شهروندان را به خود جلب می کند بی تردید به رستوران ها و غذاخوری های شهر ارتباط پیدا می کند.برای بررسی عملکرد رستوران های شهر به سراغ علي اصغر ميرابراهيمي رئيس اتحاديه
صنف رستوران داران و سلف سرويس هاي تهران و كشور رفتیم. او اعتقاد دارد قانون مي گويد براي راه اندازي يك رستوران بايد جواز كار كسب كرد ولي متأسفانه برخي قانون را رعايت نمي كنند که ما به محض اطلاع برخورد مي كنيم.
متن کامل گفت و گوی خبرآنلاین با رئيس اتحاديه صنف رستورا نداران و سلف سرويس هاي تهران را در ادامه می خوانید:
■ یکی از كار هاي كه اتحاديه تحت نظارت شما انجام مي دهد دادن پروانه كسب به رستوران دار است. لطفاً برايمان توضيح دهيد يك رستوران چگونه پروانه كسب دريافت مي كند؟
■ ابتدا صاحب رستوران براي شروع فعاليت براي كسب پروانه كار به اتحاديه مراجعه مي كند.كارشناسان اتحاديه پس از بررسي هاي لازم و ثبت درخواست در دفتر، ضوابط موجود را بررسي مي كنند از جمله
داشتن پاركينگ ،واقع نشدن در بزرگ راه،حريم چهارراه يا عدم مجاورت با مدرسه دختران  و... سپس موارد شخصي درخواست كننده مانند سوء پيشينه كنترل مي گردد. بعد مدارك به پليس + 10 تحويل داده مي شود.
و در ادامه پرونده به اماكن فرستاده مي شود تا اگر ايرادي از نظر اماكن دارد؛ برطرف شود.اتحاديه با چه نهادهايي براي نظارت بر رستوران ها همكاري دارد؟
■ اخيرا تعاملاتي با وزارت بهداشت و درمان كشور و معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران در حوزه نظارت بر رستورا ن ها داشته ايم.
■ طرح دوست دار سلامت از اين تفاهم نامه سرچشمه مي گيرد؟
■ اين طرح با برقراري تفاهم نامه بين اتحاديه و معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران اجرا شد. با اجراي طرح رستوران هاي تهران از نظر رعايت اصول
بهداشتي، كيفيت غذا و مشتري مداري تحت بررسي و نظارت قرار مي گيرند و در پايان به آنان لوح دوستدار سلامت مشتري اهدا مي شود.
■ مي توانيد توضيح بيشتري بدهيد؟
■ بله. روش كار به اين صورت است كه رستوران داران خود از اتحاديه درخواست مي كنند تا از رستوران آ نها بازديد شود تا درصورت فراهم بودن شرايط مناسب به آ نها لوح دوست دار سلامت
مشتري اهدا شود. سپس كارشناسان از رستوران بازديد مي كنند. در صورت فراهم بودن شرايط، لوح به رستوران داده می شود. البته اين لوح امتيازبندي دارد و به طلا، نقره و برنز درجه بندي مي شود.
■ مردم از كجا مي توانند تشخيص بدهند كه رستوراني لوح سلامت دارد؟
■ معمولاً رستورا نها جواز كسب و شناسنامه صنفي خود اعم از لوح سلامت را درداخل ورودي نصب مي كنند.
■ هنوز برخي از رستوران ها جواز كسب ندارند، چرا؟
■ قانون مي گويد براي راه اندازي يك رستوران بايد جواز كار كسب كرد ولي متأسفانه برخي قانون را رعايت نمي كنند. ما به محض اطلاع برخورد مي كنيم. البته سياست دولتمردان
اين است كه در اين زمينه همكاري هاي لازم انجام شود چون معتقدند كه نبايد از اشتغال زايي جلوگيري كرد.
■ يك رستوران سنتي از ديد شما چه ويژگي هايي دارد؟
■ رستوران سنتي از نظر معماري و سبك تزيينات داخلي متفاوت از ساير رستوران هاست به علاوه بايد متراژي بالاي 200 متر داشته باشد.از طرف سازمان ميراث فرهنگي نيز پروانه كسب داشته باشد.
■ چرا قيمت غذاها در رستورا نهاي فرنگي بيشتر از ايراني يا سنتي است؟
■ قيمت ها بسته به نوع خدمات، سرويس دهي،كيفيت غذا و امكانات موجود در هر رستوراني متفاوت است. ربطي به نوع رستوران ندارد بلكه به نحوه و كيفيت پذيرايي و غذا مربوط مي شود.
■ نظارت بر رستوران ها چگونه صورت مي پذيرد؟
■ به صورت انتخابي و دوره اي است.بازرسي ها توسط كارشناسان واداره اماكن صورت مي گيرد. اگر تخلفي ديده شود تذكر مي دهيم.
■ رستوران داران از عدم حمايت مسئولان گله مند هستند چرا براي اين صنف تسهيلاتي در نظر نمي گيريد؟
■ اتحاديه پيگيري هاي لازم را انجام داده است. درخواست بسته انرژي مانند آب، برق و گاز را براي صنف رستوران داران از وزارت بازرگاني كرديم ولي هنوز جوابي نيامده است.
■ در زمينه آموزشي براي رستوران ها چه اقداماتي انجام داده ايد؟
■ در زمينه آموزش با دانشگاه تهران تعامل داريم. در حال حاضر تعدادي از رستوران داران در دانشگاه كارآفرين دانشگاه تهران دوره فشرده رستوران داري را ديده اند.
■ يك رستوران استاندارد چه ويژگي هايي دارد؟
■ در حال حاضر در رستوران ها سرويس استاندارد جهاني داريم ولي رستوران هاي كشور ما تا سرويس استاندارد جهاني خيلي راه دارند.
■ اتحاديه چه اهدافي را دنبال مي كند؟
■ اتحاديه دوست دار سلامت است، هدف اتحاديه اين است كه از مزرعه تا بشقاب روي ميز سلامت باشد. كار ما كمتر از يك پزشك نيست.ما مي خواهيم غذاي سالم به دست مردم برسد.
■ چشم انداز آينده اتحاديه چيست؟
■ قرار است رستوران ها نيز مانند هتل ها، ستاره دار شوند به علاوه ارتباطات با رستورا نها  از طريق اتحاديه به صورت الكترونيكي انجام مي شود. گفت وگو: محمد هیراد حاتمی