You are here:خانه»گروه مدیران رستوران

-> تجزیه وتحلیل بازار

به دلیل کمبود آمار و اطلاعات در ایران دسترسی به منابع اطلاعاتی اصناف با مشکل مواجه است، بر همین اساس کارشناسان این مجموعه با توجه به شناخت از بازار و پایش منابع در دسترس مبادرت به بررسی رقبای بالقوه موجود در بازار نمودند. بر اساس نتایج بدست آمده تعداد شرکت­ های فعال در زمینه مشاوره، تجهیز و مهندسی رستوران بسیار محدود می­‌باشد که با توجه به امکانات و پتانسیل شرکت تنها رقیب فعال بازار شرکت چک لیست می ­باشد.

وجود تعداد اندک شرکت‌های مشاور فست فود، به روشنی پتانسیل بالای اقتصادی این حرفه را در ایران نشان می‌دهد. بررسی اجمالی توانمندی‌ها و رزومه کاری شرکت‌های رقیب نشان می‌دهد که ساختار و چهارچوب تشکیلاتی آنها قادر به پاسخگویی کامل نیاز بازار نیست. البته توجه به این نکته ضروری است که پیش از این، تجهیزات فست فود توسط شرکت­‌هایی که در زمینه واردات و صادرات این تجهیزات فعالیت می‌کنند، تامین شده است، که البته با توجه به سرمایه بر بودن این تجهیزات، نیاز بخش بالایی از بازار نیز توسط تجهیزات دست دوم پوشش داده شده است. بر همین اساس کمبودهای موجود در بازار تامین خدمات صنعت فست فود به قرار زیر است:

- ساختار سنتی حاکم بر بازار از لحاظ نحوه تامین تجهیزات؛ به این صورت که بخش قابل توجهی از بازار توسط شرکت­ های محدود و عمدتا از طریق واسطه تامین می­‌گردد. 

- عدم ارائه مشاوره‌ی جامع قبل از راه اندازی توسط شرکت‌های فعال در این زمینه

- عدم ارائه خدمات مربوط به آموزش مدیران این صنعت

- عدم توجه کافی به بازار این صنعت در شهرهای مختلف به غیر از پایتخت و همچنین نبود تبلیغات مناسب برای آگاهی مشتریان

- نبود اطلاعات به روز شده در زمینه صنعت رو به رشد فست فود

- عدم ارتباط با شرکت های بین المللی در زمینه فست‌ فود و استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات آنها در جهت توسعه این صنعت در داخل کشور

- عدم ارائه مشاوره‌های مالی در جهت پیش‌بینی سود و زیان رستوران‌ها بر اساس روش‌های مالی موجود

- عدم ارائه مشاوره‌های بازاریابی مناسب در جهت افزایش تعداد مشتریان

علاوه بر موارد بالا، یکی از مواردی که کمتر به آن توجه شده است، مبحث سلامت در صنعت فست‌‌ فود است. متاسفانه در سال ­های اخیر دیدگاه مشتریان نسبت به غذای رستوران تغییر یافته است؛ دیدگاه منفی نسبت به غذاهای تولیدی این صنعت یکی عواملی است که صنعت فست فود را تهدید می­‌کند. با توجه به اینکه بخش چشمگیری از پروسه پخت در فست فودها توسط دستگاه انجام می‌شود، یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت غذای تولیدی این صنعت، استفاده درست و مناسب از آن به منظور افزایش کارایی و همچنین تضمین سلامتی این غذاها است. عدم آموزش کارکنان جهت استفاده از دستگاه‌های موجود در فست فود، علاوه بر اینکه کیفیت غذای تولیدی را به طرز چشمگیری پائین می آورد، باعث رکود این صنعت پرسود در آینده نیز خواهد شد. یکی از اهداف این شرکت، ارائه اطلاعات جامع وکامل به مدیران رستوران‌ها و فست فودها به منظور استفاده هر چه بهتر از تجهیزات و دستگاه‌ها بر اساس منابع اطلاعاتی بین‌المللی و همچنین ارتباط تنگاتنگ با شرکت‌های تولیدی این تجهیزات است.